Speltempo

Konsten att släppa igenom/speltempo.

Speltempo

Konsten att släppa igenom

Konsten att släppta igenom/speltempo

Nu är det högt tryck på anläggningen när säsongen går in i aug/sep. Överlag är medlemmar och gäster väldigt, väldigt nöjda men det är en sak som sticker ut negativt i enkätundersökningar vi gör och det är speltempot.

Upplevelse

I grunden är vi i upplevelseindustrin, inte i golfbranschen. Alla ska ha en bra upplevelse hos oss. Detta innebär specifikt kring speltempo att man spelar så fort man kan, utan att upplevelsen försämras. Är man nybörjare, har svårt att gå eller vill bara ha en lång trevlig dag på banan som greenfeegäst, så är det ok att inte spela supersnabbt. Njut av dagen på DITT sätt, ha trevligt och lämna med påfylld energi.

Golfregler och rätt till banan

Dagens golfregler säger att ALLA har samma rätt till banan – oavsett ditt golfhandicap, antal spelare i bollen (ensamspelare har samma rättigheter som en fyrboll t.ex.) osv. ”Det är endast speltempot som avgör vem eller vilka som har företräde”. Detta innebär väldigt enkelt att vi släpper igenom snabbare sällskap. Det finns inga men, det finns inga om, det finns ingenting att tillägga för att tala klarspråk. Det spelar alltså ingen roll om vi spelar en tvåboll eller om man måste hålla hela golfgänget samlat eller ej osv. Vi släpper igenom snabbare sällskap…alltid!

Slutsatser och policy

• Träna på att hålla tempo på banan utan att stressa. Svensk golf har en bra lista med tips här: http://www.svenskgolf.se/artiklar/artiklar/20160415/sa-spelar-du-snabbare-utan-stress/
  • När det är högt tryck, så har receptionen rätten att flytta ihop ej fulla bollar till fyrbollar för att dels möjliggöra att fler har möjlighet att spela och att tempot flyter på bättre.
  • Rikttiden vi satt på 18-hålsbanan under högt tryck är 4 timmar. Detta står på Era scorekort och är ett bra riktmärke att följa. Man skall alltid ha uppsikt bakåt och släppa igenom, men när man tappar mot rikttiden är det troligt att man behöver vara extra uppmärksam och kika lite på Svensk golfs tipssida ovan.
  • Alla har rätt till banan och till en bra upplevelse. En bra upplevelse betyder olika saker för olika individer och därför så släpper vi ALLTID igenom snabbare sällskap så alla får spela i sitt föredragna tempo (snabbare sällskap har också den rätten enligt golfens regler).
  • Ha självinsikt och respektera andra. De flesta vi pratar med är aldrig långsamma på banan enligt dem själva. Detta är självklart en osanning, så var ödmjuk och insiktsfull kring ditt eget beteende på banan och respektera andras sätt att spela golf…som kan vara långsammare eller snabbare än ditt eget sätt.

Här kommer lite tips på om hur du blir populär hos bollen bakom dig :

Smit aldrig ut på banan utan att ha bokat tid. Det förekommer tyvärr att folk springer upp på 1’a eller 10’ans tee bara någon minut innan de som har en inbokad tid ska spela och ursäktar sig med ”det ser tomt ut nu och jag lovar att spela snabbt”. Efter några hål hamnar de ofta ”i kläm” mellan 2 bollar och orsakar onödig väntan för bakomvarande boll. Boka alltid tid, även om du inte känner de andra som du kommer att få spela med. Omvänt får du inte neka någon att spela i din boll med motiveringen ”vi vill helst spela själva”. Sträva efter fulla 4-bollar eller åtminstone 3-bollar när det är högt tryck på banan.

Viktigast av allt – TITTA I BACKSPEGELN! Har ni en boll bakom er som spelar snabbare än ni, svälj stoltheten, vinka fram och släpp igenom! Detta måste göras om ni har tappat tempo så att ni har ett tomt hål framför er, men det kan göras annars också. Passa gärna på vid ett par 3-hål.

Var beredd när det är din tur att slå. Du ska redan ha bestämt dig för vilken klubba du ska använda. Gör max 2 provsvingar. Slår du eller någon annan lite snett, ta riktmärke på träd eller annat fast föremål så att ni snabbare hittar bollen. Hjälps åt att leta.

Har du slagit ut bollen i tjock ruff eller bland träd och buskar så den kan bli svår att hitta? Slå först en provisorisk boll så du slipper att gå tillbaka om du inte hittar den. Sedan när du börjar leta efter första bollen har du i och för sig 5 minuter på dig att hitta den men redan efter max 1 minut ska du vinka fram och släppa igenom bakomvarande boll. Därefter får du leta färdigt, eller om den inte hittas förklara bollen förlorad och mot plikt spela vidare på din provisoriska boll.

Vet du att du har slagit ut bollen i ett vattenhinder? Om du inte direkt ser den i vattnet och kan plocka upp den, ta fram en ny boll ur bagen eller fickan, droppa mot plikt och spela vidare. Börja inte leta i vassen och fiska i vattnet när ni ser att andra spelare närmar sig.

Spelar du poängbogey eller slaggolf och slagen har sprungit iväg så du inte kan få något poäng alls eller har fått max slag på hålet? Plocka upp bollen och gå vidare till nästa hål.

Ställ bagen på den sida av green som är närmast nästa tee innan du börjar putta. Låt den som ligger strax utanför green spela in på green först även om han/hon inte ligger längst ifrån hålet och ta sedan ur flaggan. Behöver flaggan passas görs det av den spelare som är närmast hål. Läs puttlinjen men inte från alla håll och kanter som de gör på TV. Reparera nedslagsmärken under tiden som någon annan puttar men naturligtvis utan att störa.

Håla ut istället för att markera korta puttar, under förutsättning att du inte behöver ställa dig i någons puttlinje för att stå ordentligt. Den som först har hålat ur tar upp flaggan från marken och ser till att den sätts tillbaka så snart sista spelaren har hålat ur.

Dröj dig inte kvar på eller bredvid green för att räkna ihop och diskutera hur många slag det blev. Räkna och fyll i scorekortet på nästa håls tee eller på väg dit.

Ha en bra runda!!

Våra HIO Partners