Hjärtstartare
& hlr

På klubben finns en hjärtstartare i den nedre korridoren.

Hjärtstartare & HLR

På klubben finns en hjärtstartare i den nedre korridoren.

Om hjärtstartare

Hjärtstartare är en apparat som används för att behandla ett plötsligt hjärtstopp kallas för hjärtstartare, defibrillator eller AED. (Automatisk Extern Defibrillator)
Defibrillator kommer från de-fibrillate som betyder ”av-flimra”. När apparaten avger en elstöt så ”av-flimrar” den det flimmer (elektriskt kaos) som pågår i hjärtat vid ett hjärtstopp. Vid en lyckad defibrillering hävs detta kaos och hjärtat kan återgå till sin normala rytm.

Denna moderna typ av hjärtstartare har länge används inom akutsjukvården. Sedan flera år tillbaka kan vem som helst använda en hjärtstartare utan någon som helst sjukvårdsutbildning. Apparaten guidar användaren med röst och symboler, alt text beroende på modell. Hjärtstartaren analyserar hjärtats rytm, och avgör om det är lämpligt att ge en elektrisk stöt, en defibrillering. Eller om du bara behöver ”stödja” hjärtat genom HLR (hjärt-lungräddning).

Sundsvalls Golfklubb bild- kedjansomreddaliv

Om plötsligt hjärtstopp

Plötsligt hjärtstopp, vad är det?

Vi säger hjärtstopp. Sanningen är att hjärtat inte stannat, det befinner sig i ett elektriskt kaos och pumpar inte längre som det ska, hjärtat fibrillerar. Man vet inte varför det händer, men det drabbar människor i alla åldrar.
För att få hjärtat att slå normalt igen måste man tillföra en elektrisk stöt med en defibrillator, en sk.Hjärtstartare.

180sek…

När hjärtat stannar börjar kampen mot tiden. Plötsligt hjärtstopp är idag den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Varje år drabbas ca 10.000 st människor av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhusvården, nära en människa i timmen.
Endast 500 st (5%) överlever…..
Orsaken till det låga antalet överlevande är att det tar för lång tid innan den botande behandlingen sätts in, dvs hjärtstartaren.
Forskning visar att i de fall hjärtstartaren finns till hands inom 180 sek ökar dina chanser att överleva med 70% !

Redan efter några minuter inträffar syrebrist i hjärnan med obotliga skador som följd.
15min efter ett hjärtstopp är döden sannolikt ett faktum.

I Sverige är tiden från larm, till att ambulans anländer, i snitt 14 minuter!
Vi behöver således utrusta vår närhet med hjärtstartare för att klara målet att minska dödligheten i plötsligt hjärtstopp.

Sundsvalls Golfklubb bild- hjartstartare skylt

Hjärt- och lungräddning HLR

Vid ett hjärtstopp kan hjärtat inte längre pumpa blodet ut i kroppen. Med start av HLR, hjärt-lungräddning kan blodet pumpas manuellt. Kraftiga bröstkompressioner i högt tempo samt inblåsningar kan ge tillräcklig blodcirkulation tills professionell hjälp kommer. Ju tidigare HLR, bröstkompressioner och inblåsningar startas, desto större blir chansen att överleva vid ett hjärtstopp.

Innan du startar hjärt-lungräddning, HLR, måste du kontrollera medvetande och andning.

Kontroll av medvetande
Ta ett tag i axlarna, skaka försiktigt i personen och försök väcka henne/honom. Om personen inte vaknar ska du kontrollera andningen.

Kontroll av andning
Öppna luftvägen genom att lägga en hand på pannan, böj huvudet bakåt och lyft upp hakan med din andra hands pek- och långfinger. Lägg ditt öra nära personens näsa och mun, lyssna och känn efter andetag, se samtidigt på bröstkorgen om den höjer sig.

Om personen har onormal andning eller inte andas alls, eller om du är osäker så ska du bedöma det som att personen har drabbats av hjärtstopp, larma 112 och starta hjärt-lungräddning.

Så här gör du hjärt-& lungräddning – HLR
HLR görs genom bröstkompressioner(tryck på bröstkorgen) och inblåsningar.

Bröstkompressioner
Placera din ena handlov mitt på bröstbenet mellan bröstvårtorna, placera din andra hand ovanför den andra. Tryck ned bröstkorgen minst 5 cm (ej mer än 6 cm). Håll en takt av 100- 120 tryck/min.
Tryck 30 gånger.

Inblåsningar
Öppna luftvägen: håll en hand på pannan, böj huvudet bakåt och lyft upp hakan med andra handens pek- och långfinger. Knip om personens näsa, placera din mun tätt runt den drabbades och blås in luft tills bröstkorgen höjer sig.
Gör 2 inblåsningar.

Fortsätt att göra 30 kompressioner och ge 2 inblåsningar, 30 kompressioner och 2 inblåsningar… tills hjälp anländer eller att personen andas med normala andetag.

Sundsvalls Golfklubb

Golfvägen 5