Återuppta din golf

din golf

Sundsvalls Golfklubb

Återuppta din golf

Om du haft uppehåll en tid är det alltid enkelt att ta upp sin golf igen! Beroende på var du var när du slutade ska du börja igen på olika sätt.

Jag har gått nybörjarkurs men gjorde aldrig klart praktik- eller teoriprov
Du kan direkt börja spela på banan, men behöver slutföra kursen för att kunna få ett handicap och spela andra banor. Kontakta vår pro för att diskutera vilka delar du behöver repetera och få godkänt på.

Jag har gått nybörjarkurs och klarat praktik- och teoriprov men inte spelet på banan
Om du gått kursen inom två år så är det bara att börja spela igen. Din kursbok med signaturer verifierar vad du kan. Tidigare var det krav på att uppspelet skedde med instruktör. Vi rekommenderar fortfarande det men det är också möjligt att spela upp för en valfri medföljaren med officiellt hcp. Kontakta kansliet för medlemskap. Om det var mer än två år sedan du gick din kurs kontaktar du vår pro för en uppfräschningslektion. Pron avgör om du behöver ytterligare träning innan du håller motsvarande nivå som förväntas efter en genomgången kurs.

Jag hade ett handicap när jag slutade
Golfens handicap finns kvar över tid. Har du varit medlem någon gång sedan 2005 finns ditt handicap sparat i Golfens IT-System. Om du spelade innan det så verifierar ditt hcp-kort din nivå. Saknas det kontaktar du vår pro för en kort lektion för att få en bedömning av lämpligt starthandicap. När du börjat spela efter ett längre uppehåll och märker att du önskar höja din hcp skriver du till kansliet om ärendet som vidarebefodrar det till klubbens regelkommitté. Det är då bra om du redovisar resultatet från några rundor.

Våra HIO Partners

Sundsvalls Golfklubb bild- Contractor logga