Veckosummering vecka 25

Den här veckan har det inte kommit några delrapporter eftersom jag varit på resande fot. Här kommer en kort beskrivningen av läget på de olika hålen och lite bilder så du ser hur det ser ut om du inte har möjlighet att besöka klubben för tillfället.

Hål 4

I mitten av veckan började Graham med området och nu är formningen i princip redan klar. När han inte stöter på problem som berg eller vattenledningar så går detta arbete relativt snabbt. Nästa steg här blir jobba med dränering och bevattning men det dröjer nog en stund eftersom de som gör det har fullt upp på andra områden.

Hål 4

Det här är det hål vi nu kommit längst med. Stora delar av såbädden är på plats, bunkern är klar, bevattning är klar och dräneringen är klar. När hela såbädden är utforslad på hålet så kommer hela området finjusteras för att sedan sås med gräs.

Hål 10

Här är utformningen av greenområdet klart, dräneringsrör och dräneringsgrus är på plats, bevattningen är klar, bunkrar är byggda, det är en del arbete kvar med dammen samt att såbädden ska på plats innan det är klart för sådd.

Hål 13

Här har vi det område där vi har kommit kortast eftersom den påbörjades senast och blev en del i den justeringen av ursprungsplanen vi hade. Här har vi sedan tidigare sprängt av berget för att få ner greenen i den nivå vi vill ha. Greenområdet är grovschaktat och i nästa steg så kommer greenområdet formas.

Sundsvalls Golfklubb bild- Sundsvalls Golfklubb hal13 bild1
Ännu så länge är det bara grovplanerat på hål 13. I slutet av veckan räknar vi med att vi börjar forma greenen.

Hål 14

Som tanken är så kommer det här bli vårt signaturhål med sin fantastiska placering vid älven och vid en avskild del på banan. Att stå nere på greenområdet är faktiskt en speciell upplevelse, avskärmat från resten av banan med närheten till vattnet, det ska bli spännande att spela hålet till våren. Ca 120/90 meter till en ganska liten green bevakad av 5 bunkrar och med tätt buskage till höger så ska man nog inte förvänta sig ett enkelt hål.

Här har vi justerat utformningen av greenområdet flera gånger faktiskt för att det ska bli perfekt. Senast är att det har tillkommit en bunker till vänster om greenen som har till uppgift att stoppa bollar från att studsa in i skogen. En justering som kan vara svår att se på ritbordet men på plats i verkligheten känns helt naturlig. En del arbete återstår med bevattning, dränering mm innan det är dags för såbädd och sådd.