Veckosummering vecka 24

Ännu en vecka har gått och när det är dags för söndagens veckosummeringen så inser man att tiden rullar på fort. Jag tror jag skrivit det förut men nu är vi inne i en mycket intensiv period, den som besökt klubben i veckan har nog inte undgått att märka det. Igår lördag morgon när jag var på klubben senast så pågick arbete på samtliga områden. Vi har i slutet av veckan fått ytterligare arbetskraft på plats. De som nu ska bygga bevattningsanläggningen, bunkrar, dränering och slutligen se till att såbädden kommer på plats är nu här. Mest påtagligt blev det i och med att 1:ans tee spelats framflyttad de senaste dagarna. Här ansluter vi bevattningen för hål 9 till stamledningen nere på artons fairway. Inom kort kommer 1:ans tee att spela från ordinarie plats.

På området vid blivande hål 4 så byggs just nu nya teeområden, både för hål 4 men också hål 8. Det ingick inte i den ursprungliga planen men genomförs redan nu eftersom maskinerna är på plats i området. På så sätt blir det en effektivare lösning och vi behöver inte dit med maskinerna igen och slipper därmed de körskador som uppstår. För den som upplever banan kort som framförts ibland rekommenderar jag att prova nya back-tee för blivande hål 8 (nuvarande 4). Då får du möjlighet att spela en par 5 som kommer att vara ca 530-540 meter, den längden räcker som en rejäl utmaning längdmässigt för de flesta.

För hål 9 så är nu stora delar av såbädden på plats, ännu så länge bara i högar men kommer att jämnas ut till ca 3 dm såbädd över hela området. Innan det är dags för den delen ska först bevattningen på plats och det pågår som sagt just nu. Såbädden består av sand som vi hämtar från Orrsjön strax söder om Öjestrand som är av mycket god kvalité, närheten gör att vi sparar en del pengar då transporten är en stor del av kostnaden. Sanden blandas sedan upp med mull från Gävle för att skapa rätt förhållande av dränering och möjlighet att ”bära fukt” så det inte blir för torrt. Det blandas sedan till ungefär 90 % sand och 10 % mull.

På hål 10 är nu utformningen av greenen långt gången, det är en del jobb kvar på dammen som kommer rama in och försvåra hålet på vänster sida om greenen. Här kommer också några bunkrar byggas kort om greenen och på höger sida i spelriktningen. Det kommer bli ett fint hål sammantaget som kommer synas från klubbhusområdet och parkeringen för att skapa en inbjudande upplevelse som det första du möter när du kommer till klubben. Det är spännande när vi sätter spaden i backen för då hittar vi en del gamla okända vattenledningar och dräneringsrör. Pierre, Stefan och Graham ser ni på bilden nedan som grunnar över en sån upptäckt.

För hål 13 har vi i början av veckan sprängt bort en del av berget men mindre än förväntat. Nästa steg här är att jämna till området och köra dit massor som vi kan skapa utformningen av greenen med. Det här ligger just nu som sista green att forma och det dröjer nog en vecka eller så innan vi ser den växa fram men lyssna gärna på Pierre på filmen nedan så får du höra hur han tänker kring greenen.

Vårt blivande signaturhål nr 14 får mycket beröm av våra utländska besökare som åker runt i världen och ser många andra golfhål. Det är verkligen kul att höra deras spontana intryck så förväntningarna är stora. Här är greenområdet i princip färdigformat. Vid fredagens avsyning så bestämdes att ytterligare en greenbunker ska anläggas. Bunker kommer att placeras som ett stopp för att bollarna inte ska försvinna ut i skogen till vänster om greenen. Det här innebär att greenen kommer bevakas av 5 bunkrar och på högerkanten ett pliktområde. Ca 120 m respektive ca 90 m låter inte som ett svårt par 3 men det kommer var ett utmanade och vackert hål med tanke på utformningen.

Slutligen så har vi hittat en vilsen golfare med bag och vagn på hål 9 men jag tror han hittade ner till tee 1 så småningom, han brukar hittas där ganska ofta 🙂

Pierre Fulke beskriver sin tankar kring nya greenområdet på hål 13